Sidor

torsdag 23 februari 2012

Fördjupning


 Propaganda



        Propaganda är ett viktigt verktyg för att främja någonting och som används för att ge kunskaper åt ena sidan, doktriner, idéer och synpunkter. Från den andra sidan; information om en organisation, dess produkter, tjänster och / eller politik. Allt detta för att locka anhängare och köpare. Etymologiskt, propaganda kommer av det latinska ord ”propagera” (som betyder fortplanta, utbredda). Men vissa författare säger att det kommer från den moderna latin där det betyder "avslöjanden."
         Målet med propagandan är att öka stödet (eller avslag) till en viss position. Intentionen med propaganda är att inte tala om sanning, utan att övertyga folk. På grund av detta, informationen som överförs presenterads ibland känslomässigt laddade, ofta involverar känslor, särskilt patriotiska sådana. I politisk mening, propaganda har utvecklats främst med modern sociologi och med konsolidering av massamhället. Adolf Hitlers propaganda minister, var Joseph Goobbels och den första han gjorde för att vinna makt var att ingripa massmedier för att indoktrinera folket med politisk propaganda. Den berömda frasen "En lögn som upprepas tusen gånger blir en sanning" speglar detta sätt att gå vidare.
        Propaganda har sitt ursprung i Rom, under en period där arbetade författaren Tio Livio efter idéer för att kunna samla folket till en förbund för att ena denna stad. Detta medel användes och expanderade sig igen tack vare den katolska kyrkan, som utnyttjade det för att sända religiöst budskap. Det var dock inte förrän till första världskriget då den moderna propaganda blev institutionaliserad med vetenskapliga metoder. Journalist Walter Lippmann och Edward Bernays PR var ansvariga för den första anti-tyska kampanjen i  USA.
      Framgången för denna kampanj visade potentialen av detta medel (propaganda) som ett sätt att kontrollera den allmänna opinionen, en upplevelse som de andra regeringar i USA satte i praktiken tid efter.  Även andra länder lärde sig också att använda den metod under andra världskriget. Där de totalitära regimer (nazism, fascism, stalinism) använde propagandan som en huvudsakliga krigsvapen på slagfältet för både den Nazi-Tyskland och Storbritannien.   
       Från denna tidpunkt, blev den term associerad med kontrollen av den allmänna opinionen genom massmedia. Därefter blev propaganda i samband med olika politisk partiers strategier och okända regeringar som samarbetade med de totalitära regeringen, ett medel för att nå folket. I de kapitalistiska samhällen har ökningen av reklam och politisk propaganda varit jämn sedan början av nittonhundratalet till idag.
        Vi kan konstatera att propagandan är en maktmedel som om den är fel använd kan få förödande konsekvenser. Jag kan nämna Hitlers propaganda under andra världskriget som ett bra exempel. Där han kunde vända en hel nation mot den judiska folket först.  Senare fortsätet att utrota zigenare, homosexuella och funktionshindrade, det vill säga alla som inte passade i den perfekta ariska rasen. Människor lyssnade blind på allt vad han sade. Och sen han höjde upp den ariska rasen som den perfekta art genom den otroliga propagandan. 
      Jag tycker att propaganda styr vad folket tycker och många gånger deras tankar. Det är svårt att inte bli påverkad av propagandas budskap när man blir bombarderad hela tiden genom massmedia. Vi har ett tydligt exempel på allt detta i Kuba, där folket blir indoktrinerad från de är små och hela livet. När jag bodde där så visste jag ingenting om resten av världen. Allting kommer uppifrån och massmedia kontrolleras av regering; allt reklam, litteraturen, teve, radio, osv. Folket har ingen tillgång till de vanliga datornätverk dvs internet. Det är komplicerad att tänka självständigt när jag är påverkad av en samhället som allting är kring propaganda och när alla lyssnar och följer den. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar